Korjaamovertailu.fi  - autokorjaamoiden paikannus, arvostelut ja vertailu.
Lok
15
2014

Korjaamon valinta vaatii autoilijalta paljon

Kirjoittanut: korjaamovertailu.fi

Blog image

Autokorjaamon valinta on kuin parin etsintää. Kuinka sitten valita se oikea? Ilman työtä se ei onnistu, vaan vaatii autoilijalta paljon. Huomioon otettavat seikat valintaa tehtäessä voidaan jakaa kolmeen osaan.

Ennen autokorjaamolle menoa

  • Tarkasta autosi käyttöohjekirjasta tehtaan suosittelemat huoltovälit ja kuhunkin huoltoon kuuluvat toimenpiteet. Tämäkään ei aina riitä, koska autotehtaiden välinen kilpailu edullisista huolloista on aiheuttanut sen, että huolto-ohjelmiin ei aina kirjata kaikkia tarvittavia töitä. Esimerkiksi vaihteistoöljyjen vaihto puuttuu monista huolto-ohjelmista, vaikka nyrkkisääntönä voidaan pitää automaattivaihteille 5 vuoden ja manuaalivaihteille 3 vuoden vaihtoväliä.
  • Selvitä valmiiksi sopiva autokorjaamo jo ennen kuin varsinainen tarve ilmenee. Mikäli huoltotarve tulee arvaamatta, et joudu tekemään korjaamon valintaa kiireessä.
  • Tutustu huolellisesti korjaamon tarjoamiin palveluihin sekä muiden asiakkaiden kokemuksiin korjaamosta. Näin vältät ikävät yllätykset.

 

Autokorjaamossa

  • Ulkoisesti hyvin hoidetulla korjaamolla saat todennäköisemmin myös ammattimaista korjausta. Pelkkien odotustilojen perusteella ei kuitenkaan kannata vetää liiallisia johtopäätöksiä: Prameat odotustilat eivät ole laadukkaan työn tae ja niiden ylläpidon maksaa asiakas. ”Oikeat työt” tehdään korjaamon puolella.
  • Asiakaspalvelu on linkki asiakkaan ja automekaanikkojen välillä. Asiantuntevassa ja ammattimaisesti toimivassa korjaamossa osataan vastata asiakkaan kysymyksiin ja se tehdään ystävällisesti.
  • Toimintatapojen tulee olla avoimia. Korjaamon täytyy antaa selkeä hinta työlle ja selittää asiakkaalle ymmärrettävästi, mitä hinta pitää sisällään. Tuntihinnat, maksutavat ja takuut eivät ole salaisuuksia, vaan niiden tulee olla selkeästi esillä. Jos jotain ylimääräistä vikaa ilmenee myöhemmin, on asiakkaan kanssa sovittava erikseen vian korjauksesta ja lisälaskutuksesta.
  • Varmista, että korjaamolla on kokemusta juuri sinun autosi merkistä ja mallista. Eri automalleilla on omat ominaisuudet sekä tyyppiviat. Mikäli merkin ja mallin erityiskysymykset ovat tiedossa, pystyy korjaamo toimimaan tehokkaammin ja luotettavammin.
  • Autojen kehitys on tuonut myös tietotekniikan mukaan korjaustoimintaan, eikä ilman nykyaikaisia ja toimivia laitteita pystytä tekemään kaikkia tarvittavia korjauksia tai vianetsintöjä. Jos kyse on muustakin kuin öljynvaihdosta, on hyvä varmistaa, että korjaamolla on tarvittavat ohjelmistot juuri sinun autollesi.
  • Selvitä, mitä varaosia korjaamo käyttää remonttiin. Alkuperäiset osat ovat yleisesti kalliita ja laadukkaita, mutta ns. tarvikeosat ovat usein aivan yhtä hyviä. On kuitenkin muistettava, että varaosatehtaita on moneen lähtöön ja laatu saattaa vaihdella suuresti.
  • Tärkein asia on osaavat mekaanikot. Autojen korjaus on käsityötä — laatu riippuu aina tekijästä.

 

Korjauksen tai huollon jälkeen

  • Varmista, että tehdyt huollot on merkitty asianmukaisesti huoltokirjaan ja pidä kaikki kuitit tallessa.
  • Palkitse hyvä palvelu pitkäaikaisella asiakkuudella. Tästä hyötyy korjaamon lisäksi myös asiakas, koska korjaamo tuntee auton ja sen tietokannasta löytyvät aikaisempien korjauksien tiedot (tai ainakin pitäisi löytyä). Toisaalta välillä voi olla hyvä kuulla mielipide myös toiselta korjaamolta. Varsinkin vianetsinnän suhteen ratkaisu voi löytyä joskus toisen mekaanikon osaamisesta.
  • Jaa kokemuksesi muiden autoilijoiden hyväksi osoitteessa www.korjaamovertailu.fi!


Anna kommenttisi

Sinun täytyy kirjautua sisään vastataksesi. Kirjaudu sisään »
 
Sivusto on kehitysvaiheessa, auta kehityksessä!