Korjaamovertailu.fi  - autokorjaamoiden paikannus, arvostelut ja vertailu.
Mar
09
2014

Autoilija, tiesitkö tämän: Kuka maksaa autokorjaamon virheen?

Kirjoittanut: korjaamovertailu.fi

Blog image

Jos auton korjaus tai huolto on tehty virheellisesti tai muuten puutteellisesti, kuluttajalla on oikeus vaatia virheen korjausta. Korjaamon on virheen todettuaan korjattava se kohtuullisessa ajassa ilman lisäveloitusta.

Jos autokorjaamo ei pysty tekemään uusintakorjausta kohtuullisessa ajassa kuluttajan ilmoituksesta, voidaan uusintakorjauksen asemesta sopia hinnanalennuksesta, joka suuruudeltaan vastaa virhettä.

Kuka vastaa virheen aiheuttamista muista vahingoista?

Kuluttajalla on oikeus vaatia korvausta vahingoista, joita autokorjaamon virhe on aiheuttanut. Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää näyttöä vahingon syntymisestä. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. 

Kuluttajalla ja korjaamolla on velvollisuus menetellä niin, että vahingosta aiheutuneet kulut jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Esimerkiksi jos kuluttaja olisi perustellusti voinut vähentää virheestä aiheutuneita kuluja toimimalla toisin, autokorjaamon ei tarvitse korvata turhiksi katsottavia kuluja. Pahasta mielestä tai henkisestä kärsimyksestä ei voi saada vahingonkorvausta.

Korjaamon tulee pyrkiä asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin. Hyvään korjaamotapaan kuuluu, että huolto on teknisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukainen. Työtilaus on molempia osapuolia sitova sopimus ja se kannattaa aina laatia tarkasti.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto



Anna kommenttisi

Sinun täytyy kirjautua sisään vastataksesi. Kirjaudu sisään »
 
Sivusto on kehitysvaiheessa, auta kehityksessä!